Opmaken voor 37uur terugreis - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Andries Harder - WaarBenJij.nu Opmaken voor 37uur terugreis - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Andries Harder - WaarBenJij.nu

Opmaken voor 37uur terugreis

Door: andriesharder

Blijf op de hoogte en volg Andries

17 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hoi!

Ik had jullie anderhalve week geleden achtergelaten in Fox Glacier. Daar zijn we op dinsdag vertrokken voor de busrit naar Queenstown, de city of thrill. Daar kun je alles doen wat maar extreem is. De busrit ernaartoe ging langs de mooie westkust van het Zuidereiland. Zo hebben we onder meer een stop gemaakt bij de Kawarau bridge, waar ooit het bungeejumpen voor het eerst werd gedaan. Er springen er een paar als wij er zijn, ook Nederlanders trouwens.

Woensdag was onze dag in Queenstown. Sommigen zijn uit een vliegtuig gesprongen. Dat leek me ook wel wat, maar er zit een gewichtsmaximum aan en daar zat ik boven… Ik ben lekker in het stadje gebleven (met een Starbucks!!! Hoera!) en heb genoten van het prachtige uitzicht vanaf de top van een van de heuvels die de stad omringt. ’s Avonds hebben we met een paar andere reisgenoten superlekker gegeten in het beste restaurant van de stad.

Donderdagochtend hebben we alles weer ingepakt, om de Fiordlands in te gaan, het grootste nationale park van het land. We verbleven in het gehucht Te Anau, waar bijna niets te doen is, al lazen we later wel in de krant dat de dorpscrimineeltjes het de toeristen wat lastig maken, maar daar hebben we niets van gemerkt. ’s Avonds zijn we naar een grot geweest, waar zich een enorme kolonie gloeiwormen ophoudt. Deze beesten geven licht en dat kun je in zo’n grot dus mooi zien. De boottocht erheen over het meer in de ondergaande zon, was ook de moeite waard trouwens!

Vrijdag was de dag van de Milford Sound, een prachtig fjordengebied in hetzelfde nationale park. In dit gebied regent het driekwart van het jaar, wij hadden in de morgen ook wat regen, maar tijdens de boottocht in de middag was het helemaal droog, met de zon erbij (noot: de afgelopen dagen gold voor dit gebied constant een weerwaarschuwing ivm heel veel regen…). Lucky us. Alhoewel…helemaal droog: als je een kapitein hebt die zijn schip pardoes een waterval invaart, terwijl wij vooraan het dek stonden, dan blijft het niet helemaal droog… Leuk gedaan dude! Hahaha. De tocht naar de Sound gaat trouwens over een een heerlijk steil stuk weg met daarin de smalle Homertunnel. Vroeger was dat ding tweerichtingsverkeer, nu gaat het om en om met stoplichten. Het kwam namelijk met regelmaat voor dat een camper en een touringcar elkaar in de tunnel moesten passeren, waarbij de camperbestuurder zo nerveus werd, dat de chauffeur van de bus voor hem de camper moest wegrijden…

Uiteraard hebben we het nieuws meegekregen over de aardbeving in Japan. Verschrikkelijke beelden om te zien, zeker de impact van de tsunami! Tot zelfs in San Francisco, zag ik op het nieuws. Ook de Bay of Islands op het Noordereiland, waar we eerder deze reis waren, had wat hoger water dan normaal en eb en vloed waren daar in de war. Mooi is om te zien hoe ze hier meeleven, er was een groep Japanse reddingswerkers nog hier aanwezig in Christchurch. Die zijn uiteraard meteen teruggevlogen en een team Nieuw Zeelanders ging mee. Die wilden meteen wat terugdoen.

Zaterdag zijn wij het Zuidereiland overgestoken van west naar oost. De bus had pech, er moest even een filter gereinigd worden, maar dat was snel klaar. We zijn twee nachten in Kaka Point gebleven, een gehucht in het gebied dat de Catlins heet. Wel een mooi plekje. Zondag heb ik een dagtocht door het gebied gemaakt waarbij we zeehonden, zeeleeuwen, allerlei soorten vogels en nog veel meer gezien hebben. Het was ook de verjaardag van onze reisgids, dus we hebben ’s avonds een bbq gehad. We hebben haar een shirt met een groepsfoto van ons allemaal gegeven, dat vond ze erg leuk. Er was ook familie van haar, die in een stadje verderop woont.

Maandag zijn we een paar uur in noordelijke richting gegaan, het stadje Dunedin was onze eindbestemming. Op het schiereiland voor de kust hebben we in de middag een reservaat voor pinguïns bezocht (de geeloog variant van dit beest leeft hier) en daarna eenzelfde centrum, maar dan voor albatrossen. Dat was erg mooi om te zien, die beesten hebben een spanwijdte van meer dan 3 meter.

Dinsdag was een enorme reisdag. In de oorspronkelijke planning zouden we dan naar Christchurch gaan, maar daar hebben we natuurlijk nu niets te zoeken. We zijn even in de buitenwijken geweest voor een kleine reparatie aan de bus (als vervolg op het eerdere euvel) en daarna weer snel doorgereden, naar Kaikoura, verder naar het noorden van het Zuidereiland. Met een aantal stops was dat toch een dikke 10uur rijden. De laatste dagen zitten we hier in Kaikoura.

Gisteren ben ik op walvisjacht geweest. De 20 meter lange sperm whale woont hier voor de kust en daar kun je met bootjes naar gaan kijken. Uiteraard is dat supermooi om te zien. We hebben er twee aan de oppervlakte gehad en daarnaast ook nog een school dolfijnen om de boot heen zien dartelen. Heel gaaf!

Vandaag is een relaxdagje, er is geen programma, dus we kunnen lekker onze eigen gang gaan. Morgen begint de terugreis. We vliegen van Christchurch naar Auckland, dan naar Kuala Lumpur en uiteindelijk door naar Amsterdam. Een goede 37uur bij elkaar, maar daar geef je niets meer om als je Nieuw Zeeland hebt gezien!!

Kia Ora!!

• 17 Maart 2011 - 02:02

Alie Z.:

What a glorious looking country.
    Have a good trip back. This was fun.